negeri malay

Cara Buat Laksam Kelantan

Cara Buat Laksam Kelantan. Azie 9/26/2012 laksa masakan kelantan. Melalui perkongsian puan norbiana bie yang menyediakan cara memasak makanan ini hanya menggunakan sukatan cawan.

Cara Buat Laksam Kelantan malaybuibui
Cara Buat Laksam Kelantan malaybuibui from malaybuibui.blogspot.com

1/2 kotak kecil (100ml) santan (jika suka lemak guna 1 kotak terus) 3 cawan air; Ramuan dan langkah demi langkah cara membuat laksam kelantan. Dalam periuk, masukkan isi ikan yang telah dikisar, bahan kisar, santan dan juga lada hitam yang ditumbuk halus 4.

Cara Masak Laksam Kelantan Yang Memang Sedap Dan Ringkas.

Panaskan kukusan bersama tudung periuk yg disapu minyak secukupnya, keliling tudung periuk, supaya adunan mudah lekang.setiap kali mengukus sapu kan minyak dan tudung tak perlu dicuci. Laksa kelantan yang kuah putih tu. Bukan sahaja sekadar perkongsian dengan kawan kawan tetapi juga untuk rujukan saya sendiri apabila membuatnya lagi di masa hadapan.

(Untuk Buat Laksa) 2 Cwn Tepung Beras 1/2 Cwn Tepung Gandum 2 Sudu Kecil Tepung Ubi Secubit Garam 4 Cwn Air Suam Cara2:

Kalau ada yang taktau, kuah lemak ni boleh jadi 2 versi. Satu laksa, dan satu lagi laksam. Jika cukup semua bahan, sekejap je dah siap masak.

See also  Sungai Pahang Map

Apabila Ikan Sudah Masak, Sejukkan Kemudian Asingkan Isi Ikan Dan Bahagian Tulangnya.

Cara buat laksa kuah lemak kelantan. Dalam periuk, masukkan isi ikan yang telah dikisar, bahan kisar, santan dan juga lada hitam yang ditumbuk halus 4. Panaskan kukusan (lina pg kukus guna kuali jer) bersama tudung periuk yg disapu minyak secukupnya, keliling.

Rebus Dalam Anggaran Masa 15 Minit.

Air rebusan ikan jangan dibuang, tapis dan ketepikan. Sebenarnya nak buat laksam ni sangat mudah. Laksam merupakan sejenis masakan pantai timur yang diperbuat daripada tepung beras dan dimakan bersama kuah dan ulaman.

Ramuan Dan Langkah Demi Langkah Cara Membuat Laksam Kelantan.

Kalau di entri sebelum ini di sini, saya kongsikan cara cara membuat laksam, kali ini saya kongsikan entri membuat kuah dan hidangan laksam.laaa yang ni, ulang tayang jer. Masukkan air suam tadi kacau sebati masukkan garam kacau lagi. Kat bentuk laksa tu.lebih sedap dari laksa yang halus2 tu.kuah pula dari kuah lemak.