negeri malay

Resepi Laksa Kedah

Resepi Laksa Kedah. *****ni pulak kuah laksam kedah nii. Jika guna laksa kering, rendam laksa hingga lembut.

Resepi Laksa Penang Asli Sedap Simple & Kuah Pekat
Resepi Laksa Penang Asli Sedap Simple & Kuah Pekat from bukitbesi.blogspot.com

Resepi laksa utara yang asli, sangat terkenal di negeri kedah dan perlis, dengan perahan limau nipas dan cili padi pasti terangkat. Tapi kalau hangpa nak resepi laksa asli negeri kedah, hangpa boleh rujuk kat entry ini ya laksa kedah asli daun kesum, orang kedah panggil daun cendehom wajib ada selain bunga kantan. Laksa kedah assalamualaikum =) menu kita pada minggu ini adalah laksa kedah.muahaha.

Ini Resepi Dari Ibu Saya.harini Saya Kongsi Pada Semua.

Laksa kedah assalamualaikum =) menu kita pada minggu ini adalah laksa kedah.muahaha. Masukkan santan, isi ikan yang telah ditumbuk, asam gelugor, daun kesum dan bunga kantan, masak hingga mendidih. Bahan tabur resepi laksa kedah timun salad daun janggus nenas bawang besar cili kecik, merah 3 bj telur.

Kemudian Direbus Hingga Laksa Betul2 Lembut Seperti Arahan Pada Bungkusan Laksa.

Panaskan minyak, tumis bawang merah hingga kuning.masukkan serbuk kari yang telah dibancuh dengan sedikit air, masak hingga garing. Laksa (rebus sehingga lembut, lebih elok direndam terlebih dahulu supaya cepat masak) bahan utama kuah laksa: Pemilik resepi asal adalah seorang penjual laksam yang popular di kampung saya.

1 1/2 Kg Ikan Kembung/ Temenung;

1 kilogram ikan sardin iaitu boleh guna selayang putih atau hitam. Resepi laksa kedah turun temurun dari kedah.gabungan daun kesum dan ikan yang segarmenjamin kualliti dan rasa yang lazat. Time ni aku masukkan dalam 6 keping asam dan dua sudu besar garam.

Mesti Ramai Yang Suka Kan Laksa Ni Tapi Tak Tau Macam Mana Nak Buat??

*****ni pulak kuah laksam kedah nii. Quarter (0.25 servings) half (0.5 servings) default (1 serving) double (2 servings) triple (3 servings) masa penyediaan 5 minit masa memasak 25 minit jumlah masa 30 minit. 2 bungkus laksa rendamkan semalaman dengan air paip, rebus sehingga lembut.

2 Batang Bunga Kantan, Dibelah Dua Secara Memanjang.

Jika guna laksa kering, rendam laksa hingga lembut. Lepas tu masukkan beberapa keping asam keping dengan sedikit garam. Kalau nak sedap kena ikut la tips saya beri tu.